Downloaden van muziek beïnvloedt verkoopcijfers niet

Door Niels Huijbregts, 12 February 2007

Een artikel in de Journal of Political Economy bericht over onderzoek van Felix Oberholzer-Gee van Harvard University en Koleman Strumpf van de University of Kansas waaruit blijkt dat de invloed van muziekdownloads op de verkoop van cd’s “niet van nul te onderscheiden is”. De bewering dat de muziekindustrie lijdt onder illegale downloads, is volgens het onderzoek dus onjuist.

Reacties

Commentaar is gesloten

  1. Robert Farmer 17 December, 2008 20:50:27

    Vanwege bovenstaande artikel lijkt dit me een mooie aanvulling :)
    http://www.nu-gratis-muziek-downloadenen.nl

  2. Gerben Vos 14 January, 2009 23:14:07
  3. Joop Nijenhuis 7 April, 2009 02:21:08

    Het is niet uit te leggen waarom muziek dvd’s een veel lagere prijs hebben dan cd’s met alleen de muziek.
    Het is niet uit te leggen waarom de dynamiek van veel cd’s niet veel meer is dan gemiddeld 10db (meetbaar!) terwijl afspeelapparatuur een theoretische dynamiek hebben van 100db (meetbaar!).
    Denkt die industrie nu echt dat ik dergelijke rommel nog zou aanschaffen? En in het verlengde daarvan, het is totaal zinloos om “high-end” apparatuur aan te schaffen, “high-end” van wat? 10db bekrompenheid?
    Dus als men met de beschuldigende vinger naar de consument wijst dan moet ik die industrie er toch even op wijzen dat over het algemeen de rest van die hand naar de industrie wijst. U verkoopt niet omdat wat u verkoopt rommel is in plaats van technisch haalbaar.