Nike en de vrijheid van meningsuiting

Door Niels Huijbregts, 26 August 2008

Niet alleen gastland van de afgelopen Olympics China heeft een aparte kijk op de vrijheid van meningsuiting. Ook sportmerk Nike, dat toch bekend staat als vrijheidslievend lijkt niet zo zwaar te tillen aan het recht op uitingsvrijheid op internet.

Al voordat hordenloper Liu Xiang zich terugtrok uit de Spelen wegens een blessure, deden op weblogs geruchten de ronde dat hij zich terug zou trekken onder druk van zijn sponsor Nike. Liu zou niet kunnen winnen en omdat Nike de blamage zou willen voorkomen dat hun steratleet zou verliezen, zouden ze hem opdracht hebben gegeven zich terug te trekken.

Of dat waar is of niet weet ik niet. En het maakt me ook niet zoveel uit. Wat me wel uitmaakt is de reactie van Nike op het gerucht. Je zou verwachten dat zo’n beroemd groot merk zich niks aan zou trekken van complottheorie├źn op internet. Of wellicht met een gelikte PR-campagne zou komen om de geruchten te ontkrachten. In plaats daarvan laat Nike zich van een heel andere kant zien: “We have immediately asked relevant government departments to investigate those that started the rumour,” verklaarde het bedrijf. Pardon? Overheidsdiensten worden ingeschakeld om uit te zoeken wie het gerucht de wereld in gebracht heeft? Zou Nike uit beleefdheid voor het gastland zich de lokale gebruiken hebben aangemeten?

Natuurlijk kwamen bloggers overal ter wereld direct in protest Nike’s poging de vrije meningsuiting in te perken. Maar het gaat helemaal niet om de vrijheid van meningsuiting, zegt Nike: “This isn’t about a debate on freedom of speech. It’s simply helping us to identify the person who posted it.

Nog een reden om geen Nike spullen meer te kopen, vind ik.

Reacties

Commentaar is gesloten

  1. […] Nike is een omstreden bedrijf. Het wordt regelmatig beschuldigd van kinderarbeid en onlangs ook van het beperken van de vrijheid van meningsuiting.Toch geldt Nike als hip, een imago dat het bedrijf in het Web 2.0-tijdperk weet te continueren. Gisteren vond in 25 steden de Nike Human Race plaats, een hardloopevenement voor het goede doel waarbij de loopsnelheid werd geregistreerd door de Nike + sensor, die werkt via een iPod Nano of een polsband. De Human Race leverde Nike (en in mindere mate Apple, de maker van de iPod Nano) veel publiciteit vooraf, tijdens en na het evenement. Er werd de afgelopen dagen volop geblogd, getwitterd en geflickrd over de wedstrijd, waarvan de opbrengst naar Livestrong, Ninemillion.org en het Wereld Natuur Fonds gaat. Allemaal mensen die met je merk bezig zijn, zou Gijsbregt Brouwer zeggen, de marketingdeskundige die de term ‘Sport 2.0′ introduceerde en zelf ook meeliep met de Human Race in Parijs. […]

  2. Hans van der Neut 31 January, 2009 01:46:10

    De belangrijkste reden om geen Nike te kopen is natuurlijk dat sport heel erg slecht is voor de gezondheid en dat dit het EPD maar zou laten dichtslibben..

    ;-)
    Hans