Digitale Identiteit

Douane in Second Life?

Door Niels Huijbregts, 10 May 2007

Bewoners en bezoekers van Second Life moeten in de toekomst hun First Life - echte - paspoort gaan laten zien om mee te mogen doen. Linden Labs, de makers van de virtuele wereld Second Life, schreef dat vorige week op de corporate weblog.

“We will shortly begin beta testing an age and identity verification system, which will allow Residents to provide a one-time proof of identity (such as a driver’s license, passport or ID card) and have that identity verified in a matter of moments.”

De reden voor het plan is dat Second Life vrij veel ‘adult content’ bevat. De wereld was altijd al alleen toegankelijk voor 18 …

Digitale identiteit – een zoektocht naar jezelf

Door Sjors Timmer, 07 May 2007

Wie ben ik? Een vraag die iedereen wel eens tegen komt, een vraag ook die ons als mensheid ook al lang bezighoudt. Niet verwonderlijk dus dat ook in de nieuwe media gezocht wordt naar antwoorden op deze vraag.

Als je aan iemand moet uitleggen wie je bent, begin je meestal met hoe je in relatie staat tot de rest van de wereld. Wie zijn je ouders, waar werd je geboren, waar ging je naar school, wat voor werk doe je enzovoorts. Vroeger lagen deze relaties welhaast bij je geboorte vast, je leerde het vak van je vader, je bleef in dezelfde stad wonen en trouwde hoogstwaarschijnlijk met iemand …

De oude nieuwe virtualiteit

Door Menso Heus, 23 April 2007

Niemand lag ervan wakker toen Anthony Burgess in 1962 A Clockwork Orange publiceerde. Het boek schetst een bar en boos toekomstbeeld van Engeland: de hoofdpersoon en zijn makkers zijn extreem gewelddadig, aan de drugs en verkrachten bovendien meisjes van tien.
Dat veranderde toen Stanley Kubrick het boek in 1971 omzette naar beeld en geluid: zijn verfilming ontving een stortlading aan kritiek en werd in Engeland al snel weer van de markt gehaald. Burgess’ wereld vormde zich niet langer in het hoofd van de lezer maar werd door Kubrick gevisualiseerd op een manier die weinig aan de verbeelding overliet. Nog later werd het verhaal ook diverse malen naar toneel …

Misbruik in First Life

Door Karin Spaink, 28 February 2007

Een verslaggever ziet twee poppetjes mechanisch op het beeldscherm bewegen en het land lijkt subiet in rep en roer: kinderporno in Second Life! In het gedruis vergeet iedereen dat je je alleen met een creditcard kunt aanmelden voor het spel, wat als leeftijdslimiet fungeert, zodat alle kinderen die daar rondlopen een fantasie zijn. Ja, je kunt als speler de gedaante van een kind aannemen. Ja, je kunt als speler je poppetje seksuele dingen laten doen, waarbij je overigens per handeling die een ander verricht, uitgebreid toestemming moet geven - alsof je seks hebt met Microsoft. (‘Weet u zeker dat u dit doen wilt? Klik “ja” of …