Privacy

Rabiës is niet zo ‘funny’

Door Heiman F.L. Wertheim, 16 October 2009

In de achttiende eeuw was het in Londen erg populair om voor een cent naar het gekkenhuis Bethlem te gaan om daar naar de ‘gekken’ te kijken ter vermaak. De pottenkijkers konden smakelijk lachen om het schouwspel. Dit vermaak is uiteindelijk in 1770 gestopt omdat ‘…het er meestal toe leidde dat de rust van de patiënten werd verstoord doordat er grappen werden gemaakt over de ellendige bewoners…’. Tegenwoordig zijn er vergelijkbare vormen van vermaak te vinden online, gratis.

Op internet zijn video’s te vinden van patiënten met dodelijke aandoeningen, zoals hondsdolheid. Hondsdolheid, ofwel rabiës, is een virusinfectie van het centraal zenuwstelsel met symptomen als hyperactiviteit, stuiptrekkingen, watervrees, verlamming en …

Ik wil niet dat de staat mijn fiets kan traceren

Door Tijmen Wisman, 27 August 2009

Stel, uw fiets wordt gestolen. Enigszins teleurgesteld gaat u naar de fietsenwinkel. De verkoper luistert aandachtig en raadt u aan om uw nieuwe fiets uit te rusten met een RFID-chip, een technologie die het mogelijk maakt om uw fiets contactloos te identificeren. U vraagt verbaasd waarom u dat zou willen.

De verkoper vertelt dat op deze wijze uw fiets heel makkelijk kan worden teruggevonden door opsporingsambtenaren. Het is namelijk de bedoeling dat de unieke code die op de chip staat, wordt gekoppeld aan uw naam en in een database terechtkomt die door de overheid wordt beheerd. Hoewel u het nut hiervan inziet, vindt u het geen prettig idee dat …

Afzenders van hatemail onmaskerd

Door Niels Huijbregts, 16 May 2009

In 2004 maakte kunstenares TINKEBELL. een handtas van haar kat en liet aan de wereld zien hoe ze dat gedaan had. Ze wilde daarmee mensen aan het denken zetten over hoe met dieren omgegaan wordt. Waarom is een tas van kalfsleer wel normaal, maar van kattenvel niet? Natuurlijk werd er fel gereageerd op het project: ze ontving 100.000 e-mails, waaronder veel doodsbedreigingen. Mensen van over de hele wereld hoopten dat ze gruwelijk aan haar eind zou komen, wilden een handtas van haar maken, of dreigden naar haar huis te komen om haar eigenhandig om te leggen.

Uit al die mails maakte ze met Coralie Vogelaar een selectie, …

Privacy Matters

Door Bob Overbeeke, 03 December 2008

Op www.privacymatters.nl is de film Privacy Matters over privacy verschenen. De website vermeldt: “Met de film PrivacyMatters willen we het bewustzijn vergroten over alle aspecten van privacybeperkende maatregelen, van datamining tot beveiligingscamera’s, van loyalty cards tot identiteitsdiefstal. Maar vooral willen we iedereen uitdagen de dialoog aan te gaan om op zoek te gaan naar de balans tussen privacy en veiligheid.”

Kantelen

Door John Piek, 14 July 2008

De politie Haaglanden heeft een aantal agenten op de fiets uitgerust met camera’s op hun (fiets)helm. Vol optimisme laat het korps in de Volkskrant weten, dat gebaseerd op onderzoek uit Groot-Brittannië wordt verwacht dat er vanuit de bevolking op die manier minder agressie tegen de agenten zal worden gebruikt. En dat ook het aantal klachten over politie-optreden zal verminderen.

Het verhaal meldt verder dat de camera vanzelfsprekend uit zal staan wanneer de permanent van elektronische waarneming voorziene agent het toilet bezoekt. Ook zal de persoon die wordt opgenomen van tevoren worden gewaarschuwd. Het artikel meldt verder dat de camera’s sowieso niet altijd aan staan. De diender zet hem pas …

In het informatietijdperk hebben we allemaal een digitale schaduw

Door Jeroen van der Ham, 23 June 2008

Overal waar we komen, laten we informatie achter. Niet alleen onze bankrekeningnummers, de bankafschriften, je gespecificieerde telefoonrekening, of je aandelenportoflio. Maar ook de cameras in de stad, de toegangshekjes, je bonuskaart, geldautomaten, enzovoort.

Ook onze levens bestaan steeds meer uit digitale informatie. Persoonlijke emails en SMS’jes. Bedrijfsplannen, strategiën, en vergaderingsnotulen. En dat is alleen de data waar we zelf mee te maken hebben. We hebben allemaal schaduwen van onszelf die leven in gegevensbestanden van honderden bedrijven — informatie over ons die heel persoonlijk en erg compleet kan zijn — behalve de fouten die je niet kunt zien of verbeteren.

Wat er met onze data gebeurt, gebeurt ook met ons.

Onze digitiale …

De toekomst van het Internet: iedereen dezelfde informatie via hetzelfde kastje

Door David Riphagen, 26 May 2008

In de toekomst zal het Internet op slot gaan en geen ruimte meer laten voor innovatie of experimenten. Iedereen zal via hetzelfde kastje dezelfde informatie kunnen bekijken, omdat we denken dat dit de enige manier is om virussen, spam en hackers buiten de deur te houden. De toekomst van het Internet is niet rooskleurig, volgens professor Jonathan Zittrain. Een paar weken geleden was ik bij de presentatie van zijn boek ‘The future of the Internet and how to stop it’ bij het Google kantoor hier in Washington DC.

Zoals mijn collega bij EPIC Guilherme Roschke al …

Met open vizier op internet

Door Dirk Kloosterboer, 19 May 2008

De politie wil dat bezoekers van internetcafés en bibliotheken zich gaan legitimeren, zodat niemand meer anoniem het internet op kan. Het excuus is dit keer eens niet de dreiging van terrorisme, maar Nigeriaanse oplichters die op grote schaal spam versturen.

Min of meer tegelijk met het voorstel om het anoniem surfen aan te pakken werd bekend dat de politie de kentekens gaat registreren van auto’s in de buurt van Zwolle. Dit gaat zelfs Elsevier te ver. Het moet maar eens afgelopen zijn met de inbreuken op onze privacy, zo waarschuwt het blad.
Je zou ook anders kunnen reageren. Denk aan de Amerikaanse kunstenaar Hasan

Persoonlijke informatie op een Online Sociaal Netwerk: niet zo veilig als het lijkt

Door David Riphagen, 27 February 2008

Je krijgt een mailtje van Hyves: ‘Let’s Hyve! X wil je toevoegen als vriend op Hyves. Klik hier om de uitnodiging te accepteren of te weigeren’. Je klikt op de link en accepteert de uitnodiging. Ook al ken je deze persoon niet zo goed in het echte leven, je vertrouwt hem of haar, want jouw persoonlijke informatie blijft binnen de muren van jouw persoonlijke profiel. Toch?
Mis. Jouw informatie op een Social Networking Site (SNS) blijft niet zo makkelijk binnen de muren van jouw profiel als je denkt. Deze muren zijn niet zo waterdicht als ze lijken: informatie kan via je vrienden binnen zes stappen bij iedereen in …

Privacy feestje

Door Corien Prins, 28 January 2008

We hebben een feestje te vieren! Maandag 28 januari 2008 is internationale privacydag. In 27 Europese landen, de Verenigde Staten en Canada wordt met publiekscampagnes, bijeenkomsten op scholen en andere initiatieven gehoor gegeven aan de oproep van de Raad van Europa en Europese Commissie om privacy in het zonnetje te zetten. De dag is overigens niet toevallig gekozen: in 1981 werd op 28 januari het belangrijkste internationale privacyverdrag, Conventie 108 van de Raad van Europa, vastgesteld.

Als we op de berichten van de laatste jaren mogen afgaan, lijkt het overigens een weinig vreugdevolle dag te worden. Privacy is verwaarloosd en in een hoek gezet. Verwaarloosd: zo blijkt wel uit …

Met meer zelfcontrole meer zekerheid?

Door Victor Ruhlmann, 24 November 2007

Op 22 november is de Tweede Kamer begonnen met de evaluatie van de Wet op de Bescherming van Persoonsgegevens. Tijdens deze evaluatie staat centraal in hoeverre de wet in zijn huidige vorm ook in de toekomst een bijdrage kan blijven leveren aan de bescherming van persoonsgebonden en persoonsvolgende informatie. Er verschijnen regelmatig kritische beschouwingen waarin de wet nog steeds de bescherming zou moeten geven maar de praktijk leert dat het vaak anders gaat. Een grondige “verbouwing” lijkt daarom onvermijdelijk. De huidige wet gaat uit van het perspectief van herleidbare informatiestromen en transparante systemen van informatie-uitwisseling die met eenvoudig toezicht en doelgerichte controle tot de orde geroepen kunnen …

Sociale commercie, win-win situatie of privacybedreiging?

Door Bob Overbeeke, 07 November 2007

Sociale netwerken op internet, zoals Facebook, floreren als nooit tevoren. Dat is niet verbazingwekkend want internet groeit als kool en is een netwerk-medium bij uitstek. De netwerkeffecten van internet worden ook commercieel ingezet om informatie door mensen te laten verrijken en relevant te laten maken via web 2.0 diensten. Alle tekenen op de web 2.0 expo die t/m donderdag plaatsvindt in Berlijn, wijzen erop dat de commercie en het sociale elkaar gaan vinden. Sociale commercie wordt geboren.
De bedenker en promotor van de term web 2.0, Tim Oreilly, legt tijdens de opening van het congres nog eens geduldig uit wat web 2.0 is: internetdiensten die zichzelf en hun informatie …

Social commerce, win-win situation or a threat to privacy?

Door Bob Overbeeke, 07 November 2007

Social networks on the Internet, such as Facebook, are flourishing like never before. This is not surprising as the Internet is still growing and is a networking medium by nature. The network effect of the Internet is also used commercially by letting people enrich information and make information relevant by means of web 2.0 services. All signs at the web 2.0 expo, which is taking place in Berlin, indicate that commerce and the social will come together. Social commerce is born.

The inventor and promoter of the term web 2.0, Tim Oreilly, once again explains what web 2.0 is: Internet services which improve themselves and their information automatically. Information …

Impact van RFID gaat verder dan privacy en veiligheid

Door Richard de Boer, 15 October 2007

RFID is onbekend en onbemind. Het wordt gebruikt in reisdocumenten, personeelspassen, huisdieren, kledingzaken, bibliotheken, zwembaden, pretparken en gevangenissen… en toch weten maar weinig Nederlanders wat RFID is. Niettemin is de verwachting dat de aanwezigheid van RFID de komende jaren enorm zal toenemen, wat gepaard gaat met een geleidelijke verandering van onze beleving van publieke ruimte en privédomein.

RFID (radio frequency identification) is een methode om met radiogolven de overdracht van data mogelijk te maken. Elk object, dier of mens waarop een RFID-chip (of ‘tag’) is bevestigd, kan met uitleesapparatuur geïdentificeerd worden. De gegevens op een chip, bestaande uit een uniek identificatienummer en vaak aanvullende informatie zoals product- …

Little Sister versus Big Brother

Door Hansje van Etten, 11 October 2007

Waar ligt voor jou de grens tussen privé en openbaar? Welke geheimen geef jij via internet, je webcam of je mobiel wel prijs, welke zeker niet? Ben je te googelen? Mogen bedrijven en de overheid alles over jou weten? En je klasgenoten? Je ouders? Of zijn er dingen die je voor jezelf wilt houden?

Documentaires over privacy zijn vrijwel altijd gemaakt vanuit het standpunt van mensen van boven de vijfendertig. De Web 2.0 generatie, die met internet, webcams en mobiele telefoons met ingebouwde camera is opgegroeid, komt er nauwelijks aan te pas. Terwijl juist zij er door het gebruik van nieuwe media en technieken een …

Krijgen vreemde ogen teveel ruimte binnen de overheid?

Door Michiel Leenaars, 06 August 2007

In hun leven online ontdekken veel mensen dat ze dingen kunnen en willen die in hun directe geografische omgeving beladen of zelfs niet geaccepteerd zijn. Het zoeken en bekijken van expliciete erotische beelden, het discussieren op maatschappijkritische fora, het downloaden van bepaalde films en muziek buiten de gevestigde media om, het flirten via anonieme webcamcontacten of het laten zien van de donkere kanten van je karakter in games - het zijn allemaal manifestaties van een gevoel van vrijheid dat we online hebben.

Natuurlijk geldt voor iedereen die dat gevoel heeft een belangrijke levensles: met een wereldwijd unieke nummerplaat voor en achter op je digitale voertuig (IP-adres) en andere identificerende …

Denk mee met het CBP

Door Victor Ruhlmann, 30 July 2007

Het zou een slagzin kunnen zijn van een (reclame)campagne die oproept tot meedenken. Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft de oproep zelf (nog) niet gedaan. Maar dat betekent niet dat het meedenken stopgezet hoeft te worden.

Zeker niet omdat de voorzitter in de uitzending van het tv programma Netwerk op 20 juli jl. aankondigde dat er een campagne gaat komen die “de bewustwording” van alle betrokkenen die te maken hebben met privacy en de bescherming daarvan moet versterken. Hij pleit in de uitzending voor het ontwikkelen van een gedragscode van (10) gouden regels voor een verantwoorde omgang met persoonsgebonden informatie en privacy. Een positief streven dat ondersteuning verdient. Natuurlijk moet …

NAW-gegevens toch niet verstrekken?

Door Niels Huijbregts, 20 July 2007

ISP’s hoeven de NAW-gegevens van hun klanten niet over te dragen aan de muziekindustrie. Dat zegt advocaat-generaal Kokott van het Europese Hof van Justitie, de hoogste rechtbank in Europa. Aanleiding voor de uitspraak was een zaak tussen de Spaanse ISP Telefónica en Promusicae, de Spaanse belangenbehartiger van de muziekindustrie.

Promusicae wilde de namen en adressen van Telefónica-klanten die via Kazaa muziek delen. Telefónica weigerde omdat het verstrekken van die gegevens alleen wettelijk verplicht is in strafrechtelijke zaken, niet in civiele procedures. De Spaanse rechtbank kwam er niet uit en vroeg het Europese Hof om advies. Juliane Kokott, een Duitse juriste die als advocaat-generaal aan het Hof verbonden …

Big Brother Awards

Door Niels Huijbregts, 02 July 2007

De privacy brokkelt in Nederland steeds verder af. Of beter gezegd, de privacy wordt bewust afgebrokkeld. Enige jaren geleden is een trend ingezet die lijkt te hebben gezorgd voor een nieuwe manier van denken over privacy. Van een vanzelfsprekend recht ons leven te leven zonder al te veel inmenging lijkt privacy een woord geworden dat alleen nog door activisten in de mond genomen wordt. En natuurlijk door Hen Die Iets Te Verbergen Hebben.

Op de een of andere manier lijken we te hebben geaccepteerd dat veiligheid en privacy nou eenmaal niet samengaan en dat we dus in deze tijden van fanatici en terroristen, volgens de rechte lijnen van de …

Privacy in verandering

Door Victor Ruhlmann, 30 May 2007

Het College Bescherming Persoonsgegevens geeft recent aan dat de huidige handhaving van de wet op de bescherming van persoonsgegevens achterhaald is. De Eerste Kamer blijft tegenstander van het voorliggend wetsvoorstel waarmee het BurgerServiceNummer ingevoerd moet worden. In het wetsvoorstel zijn volgens de senaat te weinig waarborgen voor een zorgvuldige en transparante omgang met geregistreerde gegevens van elke burger. Twee actuele berichten over een ontwikkeling die al langer gaande is.

De huidige wetgeving rondom registratie van en toegang tot persoonsgegevens kent een verouderde statische benadering met strikte voorschriften, beschermende ‘kaders’ en beperkte sanctiemogelijkheden. De wet kenmerkt zich vooral …

Datamining en grenscontrole

Door Alfons van Marrewijk, 03 April 2007

Maandag 5 februari jongst leden kwam ik, samen met een vriend, terug van een 10-daags werkbezoek aan Iran. Doel van het bezoek was om zelf, als organisatie antropoloog, kennis te nemen van de cultuur van dit land, gelegen op het ‘as van het kwaad’. Ik heb verschillende mensen, ingenieurs, geestelijken, projectmanagers, ondernemers, schrijvers gesproken om een beeld van het land te krijgen. De gesprekken leverden een mooi beeld op van een complex land met verschillende ‘lagen’. Formeel wordt het land gedomineerd door de islamitische clerus. Informeel heeft een overgroot deel van de Iraanse samenleving wegen gevonden om onder de islamitische leefregels uit te komen.

Bij mijn terugkeer op …

Notice & Takedown

Door Niels Huijbregts, 21 February 2007

2 februari maakte XS4ALL een nieuwe klachtenprocedure bekend voor klachten over onrechtmatige content. De procedure voorziet in de mogelijkheid dat de provider NAW-gegevens (Naam-Adres-Woonplaats) van klanten bekendmaakt aan derden. Waarom bedenkt XS4ALL zo’n procedure?

XS4ALL heeft altijd het standpunt gehuldigd dat persoonsgegevens niet aan derden worden verstrekt, tenzij daartoe een wettelijke of rechterlijke verplichting bestaat. De nieuwe procedure maakt het mogelijk dat persoonsgegevens van klanten zonder tussenkomst van de rechter aan een klagende partij worden overgedragen. De procedure voorziet in een groot aantal criteria waaraan een klacht moet voldoen voordat het zover is, maar toch lijkt dit een verandering van standpunt van XS4ALL.

Internetrecht
Om te begrijpen hoe …

Wie wat bewaart die heeft wat

Door Simon Hania, 19 January 2007

In tijden van oorlog is de waarheid het eerste slachtoffer, zo luidt het gezegde. De War on Terror eist nog een slachtoffer: privacy. De zelfmoordaanslagen in Londen in juli 2005 leidden tot grote politieke beroering. Met als direct resultaat: Europese regelgeving die een ongekende inperking van de privacy betekent. Ik heb het over de zogeheten bewaarplicht voor telecomaanbieders en internet service providers (ISP’s). Zij worden verplicht om informatie over het telefoon- en internetverkeer van hun klanten voor langere tijd te bewaren.

XS4ALL is een fel tegenstander van deze bewaarplicht. In dit artikel zal ik eerst onze bezwaren tegen de bewaarplicht bespreken. Daarna bespreek …